Na het eerste contact per mail of telefoon, maken we een afspraak voor een intake gesprek. In dit gesprek maken we nader kennis en bespreken de reden waarom je naar mijn praktijk bent gekomen. Ook komen de verwachtingen die je hebt van de rouwtherapie/-begeleiding aan bod. We bekijken of er een klik is tussen ons en vertrouwen dat je bij De Stam Verliesbegeleiding op de juiste plek bent.
Als je besluit verder te gaan, bespreken we het eerste vervolg. De rest van het traject ligt niet vast. Ik werk persoonsgericht en sluit aan bij de behoeften en gevoelens die er op dat moment zijn. Op deze manier krijg je steun op maat, waarbij ik uiteraard wel je wensen voor de rouwtherapie/ -begeleiding in de gaten houd.
Tijdens de rouwtherapie/ -begeleiding put ik uit verschillende kennisbronnen. Psycho-educatie en interventies geef ik vanuit de nieuwste kennis over verlies en rouw. Onderdelen uit de Narratieve therapie zet ik in om ‘op verhaal’ te komen en om vanuit verschillende perspectieven naar jouw verhaal te kijken. Daarnaast werk ik met technieken en inzichten uit o.a. POPtalk, Een taal erbij, Acceptance and Commitment Therapy en Focussing.
‘Bij Ria voelde ik me op mijn gemak en kan ik mezelf zijn. Ze straalt rust uit waardoor ik me open op stel. Ria heeft goed inlevingsgevoel. Het gesprek laat ze mijzelf voeren en door vragen te stellen kwam ik tot de kern.’
– Vrouw, 53 jaar
‘Door de gesprekken met Ria zag ik in dat ik altijd maar doorga zonder stil te staan bij wat er eigenlijk gebeurt is. Nu ik stil kan staan bij wat er gebeurt is, ben ik begonnen met het verwerken. Het verdriet zal altijd blijven. Maar ik heb geleerd het toe te laten en dat het er mag zijn.’
– Man, 42 jaar
‘Ik heb de gesprekken met Ria altijd als erg fijn ervaren. Het voelt altijd eerder als een uurtje kletsen, dan het typerende beeld dat ik eerst in mijn hoofd had van een psycholoog in een grote stoel met een vragenlijst. … Ria kijkt echt per sessie wat jij nodig hebt die dag. Ik zou haar dan ook zeker aanraden!’
– Vrouw, 20 jaar